Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Napsal
Sdílet článek

Se situací, kdy chodci s oprávněným přesvědčením své přednosti vstupují na přechodu před
přijíždějící automobily, často až neuváženě, se setkáváme snad každý den. Řidič automobilu však
má alespoň šanci střetu zabránit. Pokud však chodec zvolí takové neoprávněné jednání
z neznalosti dopravních předpisů v případě blížící se tramvaje, následky bývají tragické. Nebezpečí
nehod zvyšuje i používaní mobilních telefonů.
Statistika Drážní inspekce, věnující se takovým nehodám chodců přitom mluví jasnými čísly. Za loňský
rok došlo na území ČR ke 113 mimořádným událostem, kdy se chodec dostal do střetu s tramvají. V
šesti případech se jednalo o nehody s úmrtím chodce a polovina těchto případů se odehrála na území
hlavního města Prahy. Rozhodně nezanedbatelným číslem je také 103 zraněných účastníků u těchto
dopravních nehod. Za prvních pět měsíců roku 2020 je situace mírně optimističtější. Při 31
mimořádných událostech byl stejný počet lidí zraněn, avšak střety chodců s tramvají neměly na
svědomí žádnou oběť na lidském životě. Přesto zůstává toto téma více než aktuální.

Mezi nejčastější příčiny těchto nehod patří nedání přednosti chodce před přijíždějící tramvají, a to
právě v prostoru označeného přechodu. „Více než dvacet tun jedoucí váhy nezastavíte na místě, i
kdybyste chtěli sebevíc. A volant, který byste mohli v poslední chvíli strhnout, nemáte. Proto mají
tramvaje před chodci přednost i na přechodech. Bohužel mnozí z nás na to zapomínají,“ připomíná
základní pravidlo Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh. Velmi nebezpečné
chování chodců je časté rovněž na zastávkách. „V Praze, kde dochází k naprosté většině střetů
tramvaje s chodcem, se jich loni polovina odehrála na přechodech či v zastávce,“ potvrzuje MUDr.
Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. Přecházení těsně před
tramvají způsobuje, že se chodci dostávají z pohledu řidiče tramvaje do tzv. mrtvého úhlu. Stejně
nebezpečné je přecházení v prostoru kolejiště těsně za tramvají, kdy hrozí střet z protijedoucí strany.

Je až neuvěřitelné, že v evidenci jsou i případy pohybu riskujícího chodce přímo mezi vozy soupravy.
Další příčinou těchto dopravních nehod s vysokým procentem zastoupení je roztržitost chodců vlivem
používání jejich mobilních telefonů. Hlasitá hudba ve sluchátkách znemožňuje chodci reakci na
případné varovné zvukové signály přijíždějící tramvaje. Stejně tak psaní textových zpráv způsobuje
celkovou nepozornost a dává bohužel prostor pro střet s tramvají, jejíž celková hmotnost
neumožnuje řidiči adekvátně rychlé zastavení vozové soupravy. Stejný problém nastává i při
nesprávném odhadnutí rychlosti přijíždějící tramvaje.

S podobnou situací se však potýkají také ostatní státy EU. Podle britského průzkumu 72 procent
řidičů uvádí, že se setkali s roztržitým chodcem, který vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, protože se
aktuálně věnoval mobilnímu telefonu. Z dalšího průzkumu provedeného ve vybraných evropských
hlavních městech vyplývá, že celá čtvrtina chodců ve věku 25 až 35 let má při chůzi svůj zrak doslova
přilepený na displej svého mobilního telefonu. Dle francouzských odborníků stojí za velkou částí
nehod chodců právě smartphone a nejvíce se to týká mladých ve věku 15-25 let.

Situaci je proto nutné řešit především prevencí, popř. finančními postihy neukázněných chodců.

Pokuty však chybujícím lidem jejich životy už nikdy nevrátí.

  • TOMÁŠ VANĚK
(Visited 26 times, 1 visits today)
Sdílet článek

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *